Maak de foto die jij wil, voorbedacht met het gewenst resultaat.
Fabrikanten lijken het ons heel makkelijk te maken met voorgeprogrammeerde instellingen voor portret, landschap, sport of macrofotografie. Toch geeft dat vaak niet gewenste resultaat, niet die foto die je voor ogen had. Gewoon omdat je niet weet wat je precies doet. Dat geldt zowel voor de compositie, het scherpstelpunt, de belichting, scherptediepte en belichtingstijd. Bestaand licht of het gebruik van het het (soms) onmisbare flitslicht.
Mijn opleiding heb ik aan de Fotovakschool gevolgd, maar mijn expertise is mij bijgebracht door fotospecialisten die alles nog met de hand deden qua instellingen. Of het nou om zwart-wit, diapositieven of kleuren foto’s ging. Masters op fotografie, filmomwikkeling, cameragebied.
Midden 80-er jaren begonnen zij al met zelf programmeren van (Apple) computers. Ontwikkelschema’s voor films, kleuroverzichten van diapositief films (welke (dia)film gebruik je bijvoorbeeld bij het fotograferen van portretten in daglicht of studioflitslicht, welke voor landschapsopnames of architectuur oef voor olie of acrylverf schilderijen van oude meesters.
Begin jaren 90 kwamen de eerste digitale fotocamera’s in het betaalbare segment uit. Opnames weren op tape (Canon ION) of floppy’s (Sony Mavica’s) opgeslagen met een resolutie van 480x640 pixels. Weergavekwaliteit stond nog in de kinderschoenen, maar de kunst van fotograferen is hetzelfde gebleven als 100 jaar geleden.
Het was niet alleen het vakgebied en hobby waar zij mee bezig waren, maar het hele ambacht van fotograaf en fotografie, wat zij mij bijbrachten. Met passie en plezier ben ik door deze ambachtslieden tien jaar dagelijks opgeleid en heb ik dagelijks ademloos aan hun lippen gehangen en alles geabsorbeerd wat zij vertelden. 30 jaar geleden leerde ik mijn huidige vrouw in datzelfde bedrijf kennen, kregen wij een jaar later een relatie, 5 jaar later kinderen en zijn 20 jaar geleden getrouwd. Ik verliet de fotovak-specialist en mijn vrouw heeft er nog 25 jaar gewerkt.